1. Pasowanie na Czytelnika.
2. Wyprawka pierwszoklasisty „Pierwsze abecadło”.
3. Baśnie i legendy z całego świata.
4. Teatrzyk kamishibai przedstawia… „Smok Wawelski”.
5. Czytanie ma moc.
Pasowanie na Czytelnika to miły akcent dla uczniów klasy pierwszej, którzy już od przedszkola korzystają z zasobów biblioteki. Tym samym, nie było im trudno rozwiązywać zagadki związane z bohaterami znanych baśni i legend.
Baśniowe wróżki używają różdżki, a nasza Pani Dyrektor wielkiej księgi, którą magicznym dotknięciem pasowała każdego pierwszaka. Na pamiątkę tego wydarzenia dzieci otrzymały książeczki z serii CZYTAM SOBIE i dyplomy.
Dodatkowym upominkiem była wyprawka pierwszoklasisty „Pierwsze abecadło” od Instytutu Książki, który rozpoczął kolejną odsłonę kampanii społecznej ,, Mała książka- wielki człowiek’’.
Wśród różnorodnych książek, które towarzyszyły wydarzeniu pojawiła się książka kamishibai w formie ilustrowanych kart narracyjnych ,,Smok Wawelski’’. Ilustracje wybitnej polskiej ilustratorki Elżbiety Gaudasińskiej z tekstem Magdaleny Zarębskiej. To całkiem nowe spojrzenie na historię o słynnym Smoku.
,,Tytuł jest dobrze znany, bo to baśń o Smoku Wawelskim. Jednak ja napisałam tę baśń nieco inaczej’’- mówi autorka. ,,Nie chciałam, żeby królewna spełniała oczekiwania ojca, nie chciałam żeby była zalęknioną, niepewną siebie osobą. Moja królewna podejmuje decyzje i sama decyduje o swoim życiu’’- dodaje Zarębska.
Na zakończenie spotkania odbyła się prezentacja książek, które zostaną wykorzystane do realizacji programu Czytanie ma moc, a uczniowie klas I-III otrzymali paszporty, w których będą dokumentować zdobywane podczas czytania ,,moce”.
Czytanie ma moc – program polega na czytaniu polecanych książek wraz z dziećmi, a także na realizacji przez klasy i grupy przedszkolne cyklu warsztatów w oparciu o przygotowane scenariusze i materiały.
Czytanie książek to najlepsza zabawa, jaką sobie ludzie wymyślili – napisała kiedyś Wisława Szymborska.
Nasza szkoła przyjęła z radością zaproszenie do wspaniałej zabawy, do wyjątkowych spotkań z książkami, które pozwolą młodym czytelnikom – a może i starszym – odkryć moc czytania książek.
Główne cele programu:
- rozbudzanie dziecięcej ciekawości świata i frajdy z czytania,
- promocja czytelnictwa w oparciu o książki Wydawnictwa Znak Emotikon,
- rozwijanie kompetencji XXI wieku, takich jak: współpraca, kreatywność, empatia, krytyczne myślenie,
- wspieranie i inspirowanie pedagogów w pracy z tekstem literackim.
Program „Czytanie ma moc” rozpoczynamy od przedszkola, czyli od tych, którzy dopiero stawiają pierwsze czytelnicze kroki i zaczynają składać w słowa pierwsze literki.
Jesienią dzieci przeżyją mnóstwo przygód z Misiem Paddingtonem, w zimowe mrozy ogrzeją się pełną ciepła historią Mój wieloryb, wiosną odkryją sekrety codziennych przedmiotów z Wierszykami domowymi Michała Rusinka, a lato przywitają, filozofując wokół książki Jestem.
Scenariuszom towarzyszyć będzie całe mnóstwo zabaw, piosenek, kart pracy, pomysłów na przedstawienia, materiałów audio i video do przeprowadzenia wielu ciekawych zajęć z dziećmi.
Do programu przedszkolnego wybrano tytuły:
M. Rusinek, „Wierszyki domowe”
M. Bond, “Miś zwany Paddington”
B. Davies, „Mój wieloryb”
H. Łupińska, „Jestem. Filozoficzne pytania, które zadają sobie dzieci”
Polecane książki do programu szkolnego:
Kl. I – TROPICIELE SŁÓW
D. Majkowska-Szajer, „Bolek i Lolek na szlaku polskich kultur”
R. Goscinny, „Mikołajek. Psze pani, on ściąga”
M. Rusinek, „Chuligator”
K. Hamilton, „Opowieści o psach, które ratowały świat. 31 wiernych zwierzaków, które odcisnęły ślady swoich łap w historii”
Kl. II – PASZPORT DO PRZYGODY
M. Rusinek, „Kefir w Kairze”
L. Maleszka, „Bohaterowie Magicznego Drzewa. Stwór”
P. Makin, „Zakazane miejsca na świecie. Podróże magicznym dywanem”
Ch. Dorion, „Wynalazcy. Poznaj zwierzęta, które inspirują świat nauki”
Kl. III – KOSMOS TALENTÓW
Litwinek, „Awiatorzy. Podniebne przygody polskich lotniczek i lotników”
K. Gacek, „Supercepcja. Sekret ulicy Ciemnej”
B. Chmielewski, E. Zambrzycka-Kościelnicka „Kosmiczne wyzwania. Jak budować statki kosmiczne, dogonić kometę i rozwiązywać galaktyczne problemy”
M. Rusinek, „Wytrzyszczka, czyli tajemnice nazw miejscowości”
W ramach akcji będziemy co miesiąc (od października do maja) realizować warsztaty w oparciu o scenariusze zajęć z dziećmi z klas 1-3 wraz z dodatkowymi materiałami: filmami, kartami pracy, audiobookami, propozycjami zabaw i konkursów. Zajęcia prowadzą nauczyciele klas 1-3.
Oczywiście nauczyciel może realizować tylko wybrane warsztaty lub dowolnie modyfikować albo rozbudowywać scenariusze w oparciu o swoje potrzeby i pomysły. Stanowią one jedynie wyjściową propozycję.
KLASA 1
Tropiciele słów
Początek przygody z książkami zaczyna się od słów. Mali uczniowie wraz z Bolkiem i Lolkiem podróżują po Polsce, ucząc się opisywać polskie tradycje. Odkryją też, jak pierwszorzędnie można bawić się słowami (Chuligator, czyli przewodnik po dziecięcych przekrętach Michała Rusinka); poznają niezwykłe historie o odwadze i przyjaźni (Opowieści o psach, które ratowały świat Kimberlie Hamilton), a także poznają przezabawne przygody Mikołajka i jego klasy (Mikołajek. Psze pani, on ściąga Rene Goscinny’ego).
KLASA 2
Paszport do przygody
Czytanie książek to prawdziwa przygoda! A już na pewno, kiedy czyta się powieść pełną magii i zaskakujących wydarzeń (Bohaterowie Magicznego Drzewa. Stwór Andrzeja Maleszki). Przygoda to też podróżowanie – zarówno po innych krajach (Kefir w Kairze Michała Rusinka), po świecie przyrody Wynalazcy. Poznaj zwierzęta, które inspirują świat nauki, Christiane Dorion.
Klimatyzacja? Ubrania przeciwdeszczowe? Tunele? Igła w strzykawce? To tylko niektóre z wielu wynalazków stworzonych dzięki zwierzętom. Bo to one wymyśliły mnóstwo rzeczy, z których korzystacie na co dzień. I wciąż wymyślają! Zobaczcie, jak fascynujący jest ich świat.
Pełna humoru i ciekawostek książka dla młodszych i starszych miłośników zwierząt! oraz, gdzie wejść nie wolno (Zakazane miejsca na świecie). Podróże magicznym dywanem, Patrick Makin
Co upiornego jest w japońskiej wyspie Hashima, że wstęp na nią został surowo wzbroniony? Czy amerykańska baza wojskowa – Strefa 51 – rzeczywiście ukrywa prawdę o istnieniu UFO? Bo jeśli nie, to dlaczego nie można tam wejść? Słyszałeś o labiryntach pełnych ludzkich kości w paryskich katakumbach? Dla zwiedzających jest dostępna tylko ich niewielka część. Niejeden śmiałek zapuścił się jednak głębiej, lecz przepadł bez wieści… A może chciałbyś wejść do uśpionego wulkanu lub dotrzeć na samo dno Rowu Mariańskiego?
KLASA 3
Kosmos talentów
Każdy ma jakiś talent, a talentów, jakie może odkryć w sobie trzecioklasista jest całe mnóstwo. Można mieć talent do latania (Awiatorzy Anny Litwinek), do detektywistycznych poszukiwań tajemnic języka polskiego (Wytrzyszczka czyli tajemnice nazw miejscowości Michała Rusinka) lub do wysyłania w kosmos prawdziwych rakiet (Kosmiczne wyzwania. Jak zbudować statki kosmiczne, dogonić planetę i rozwiązywać galaktyczne problemy Artura Chmielewskiego).
Autor w dzieciństwie marzył o budowaniu statków kosmicznych, a teraz pracuje w jednym z centrów NASA jako kosmiczny inżynier!
W książce opowiada o najważniejszych kosmicznych projektach, o których nigdzie indziej nie przeczytasz!
Można też mieć talent do wpadania w kłopoty, jak bohaterowie znanej serii Supercepcja (Supercepcja. Sekret ulicy Ciemnej Anny Gacek).
Zdobywane podczas czytania ,,moce’’, dzieci dokumentować będą w paszportach a na zakończenie akcji otrzymają piękne pamiątkowe dyplomy.
Natomiast książki trafią na półki naszej szkolnej biblioteki by zachęcać innych czytelników do przeżycia pięknych przygód a przede wszystkim, do czytania, czytania, które ma moc!
Nauczyciel bibliotekarz Małgorzata Musiał