Słonie, największe zwierzęta lądowe żyjące na Ziemi, z charakterystycznymi trąbami i uszami, znane wszystkim dzieciom, bohaterowie książek i ulubieńcy wielu osób, przynoszące szczęście i budzące zainteresowanie zwierzęta są poważnie zagrożone. Ogromne, majestatyczne zwierzę w naturalnym środowisku nie ma wrogów poza… człowiekiem.
16 kwietnia obchodzimy Dzień Ochrony Słoni, na pamiątkę utworzenia 250-hektarowego Elephant Nature Park w Tajlandii Północnej. Centrum ratownictwa zapewnia schronienie dla zagrożonych słoni z całej Tajlandii, są one tam leczone i rehabilitowane a następnie mogą spokojnie żyć w rodzinnych grupach.
Bardziej znanym dniem jest obchodzony 12 sierpnia Światowy Dzień Słoni zapoczątkowany przez Elephant Reintroduction Foundation oraz twórców filmu „Powrót do lasu” opowiadającym o powrocie na wolność słoni azjatyckich żyjących w niewoli.
Można powiedzieć, że tradycją w naszej szkole staje się obchodzenie świąt nietypowych.
W tym roku DZIEŃ OCHRONY SŁONI jako wydarzenie ekologiczno – czytelnicze.
Film przyrodniczy o słoniach w delcie Okawango poprzedziły liczne informacje podane w formie ciekawostek.
Celem zajęć było również uwrażliwienie dzieci na cierpienie dzikich zwierząt żyjących w niewoli.
Pojawiło się wiele pytań np. Jakie zwierzęta najczęściej można spotkać w ogrodach zoologicznych? W jakich warunkach żyją? Na jakiej powierzchni mieszkają? Jak urządzone są ich klatki? Co jedzą? Czy mają kontakt ze zwierzętami swojego gatunku? Czy mogą się rozmnażać? Czy mogą zachowywać się w naturalny dla siebie sposób? Czy panujący w Polsce klimat im odpowiada? Czy przestrzeń, którą zajmują jest wystarczająca do ich stylu życia? Czy zwierzęta w zoo są szczęśliwe?
,,Czterdzieści lat temu mała słonica, o imieniu Mali, ucząca się właśnie pływać została porwana i brutalnie oddzielona od swojej matki. Została wysłana w charakterze prezentu dla ówczesnego prezydenta Filipin.’’ Tak zaczyna się smutna historia opisana w artykule pt. „Słonica Mali – 40 lat samotności za kratami zoo”. Okazuje się, że nie jest to odosobniona historia. Setki dzikich zwierząt porywanych jest co roku na potrzeby parków rozrywki, cyrków i ogrodów zoologicznych.
A przecież w naszej szkole co najmniej raz w roku pojawia się przedstawiciel cyrku z kolorowymi plakatami i ulotkami zapraszającymi na występy. Dlatego w tym dniu poprosiłam Panią dyrektor, by nie zezwalała na reklamowanie i rozdawanie w szkole biletów do cyrku a uczniów aby zrezygnowali z chodzenia do cyrku z tresurą oraz do zoo.
Jak pomóc słoniom?
- Wpłać darowiznę organizacji zajmującej się ochroną słoni np. The David Sheldrick Wildlife Trust.
- Dowiedz się co robią te organizacje i w jaki sposób wspierają słonie.
- Włącz się w jedną z akcji poświęconych słoniom (np. podpisz petycję lub weź udział w happeningu).
- Zrezygnuj raz na zawsze z chodzenia do cyrku z tresurą oraz do zoo.
- Dowiedz się więcej o słoniach, przeczytaj książkę, artykuł, obejrzyj film.
- Nie kupuj produktów z kości słoniowej.
- Bądź świadomym konsumentem i chroń siedliska słoni, wybierając kawę wybieraj kawę z małych spółdzielni z certyfikatem sprawiedliwego handlu i rezygnuj z produktów zawierających olej palmowy – wielkie plantacje kawy i oleju palmowego zakładane są na terenach będących siedliskami słoni. Kupując drewno wybieraj to z certyfikatem FSC.
- Zarażaj innych swoją troską o słonie.
Czas na część czytelniczą. Skoro słonie znane są dzieciom jako bohaterowie książek to z okazji Dnia Ochrony Słoni na półki naszej biblioteki trafiły nowe książki:
Najmniejszy słoń świata, Elmer. Słoń w kratkę, Słoń o ptasim sercu, Słoń Trąbalski i inne wiersze, Muzykalny słoń, Słoń Eriki, Słoń Birara, Słoń w autobusie?, Tropem jeźdźca na słoniu.
Jak zwykle przedszkolaczki dzięki swoim paniom, które wykonały śliczne słonikowe opaski mogły wcielić się w postać bohatera wydarzenia – słonia a raczej w słoniątka.
Wydarzenie zakończyliśmy wesołym akcentem – zabawą ruchową w słonia, której uczestnicy nagrodzeni zostali słonikami z filcu uszytymi przez uczniów klasy VII.
Nauczyciel bibliotekarz M. Musiał